Leer luisteren naar je lichaam – het is je beste coach

Je at meer dan je van plan was, je had een eetbui of je at door emoties? De lege verpakking van die reep chocola of die zak chips ligt voor je neus. In ene krijg je spijt. ‘Was dit nou nodig?’ vraag je jezelf misschien af. Maar weet je waar je eigenlijk écht behoefte aan had? En hoe komt het dat als je dit wel weet je er niet naar hebt gehandeld? En waarom blijven die eetbuien steeds terugkomen?

We beschikken allemaal over een aangeboren lichaamswijsheid waar we ons mee kunnen verbinden. Maar van kinds af aan leren we ook onbewust eten te koppelen aan emoties of beloningen. Je kreeg een snoepje wanneer je verdriet had of je juist goed had gedragen. En ook nu is het na een drukke werkdag lastig om de verleidingen te weerstaan als je door de supermarkt loopt. Met onze snelle levensstijl, waar de meeste mensen nauwelijks aandacht besteden aan de signalen van hun lichaam, vergeet je makkelijk dat ons lichaam op veel verschillende manieren met ons communiceert. Als je er niet bewust aandacht aan besteed, hoor je vaak niets boven de drukte in je hoofd uitkomen.

Het verlangen naar eten kan iets anders betekenen
Leren naar je lichaam te luisteren is een hele krachtige tool om te onderscheiden wat je lichaam echt wilt of nodig heeft. Wanneer je echt naar de natuurlijke signalen van je lichaam leert te luisteren, ben je misschien verrast dat je eigenlijk helemaal geen honger hebt. Vaak gebruiken we eten als troost, wanneer we ons vervelen, verdrietig of boos zijn, of als beloning. Zodra je herkent wanneer je écht honger hebt, veranderd dit ook wat je wilt eten hoe je eet. Je kunt beginnen met bewust te worden van dat hetgeen waar je naar verlangt, eigenlijk iets anders is wat mist in je dag of in je leven. Eten is dan een vervanging is voor waar je écht behoefte aan hebt. Maar als je dit weet, kun je beginnen jezelf te voeden op een dieper niveau.

The body never lies. – Martha Graham

Hoe begin ik met luisteren?
Om naar je lichaam te kunnen luisteren is het belangrijk om even rust te nemen. De eenvoudigste manier om ergens te gaan zitten waar je niet gestoord wordt en met je aandacht naar je ademhaling te gaan. Nu kun je je af gaan stemmen en oefenen met luisteren. In het begin is het misschien een zacht gefluister, maar door te oefenen zal je het steeds makkelijker herkennen.

Wanneer je trekt hebt, vraag jezelf dan af wat je lichaam écht wil? Is het eten, of misschien even wandelen in de frisse lucht, ontspanning in een warm bad, even kletsen met een vriend(in) of wat tijd doorbrengen met je liefde. Deze activiteiten voeden je op meerdere en diepere niveaus en kunnen een ander soort ‘honger’ van binnen stillen.

‘Maar ik denk pas aan wandelen als die reep chocolade al op is!?’
Misschien heb je al vaker een soortgelijk advies gehoord, en denk je nu: ‘Ja maar dit heb ik al eens geprobeerd, en bij mij werkte dat niet’. Wanneer je een eetbui hebt en hier pas aan denkt nadat de lege wikkel van de chocolade voor je neus ligt, heb je spijt. ‘Waarom kon ik mezelf weer niet inhouden? Waarom ging ik niet gewoon wandelen of een warm bad nemen?’ Of je denkt er wel van tevoren aan, maar er is zo’n strijd gaande in je hoofd dat je het op een gegeven moment opgeeft en denkt ‘wat kan het mij ook schelen, ik ga eten’.

 Hoe komt het dat het niet lukt?
Als je middenin zo’n moment of bui zit, voel je je onrustig en machteloos. Het is dan heel moeilijk om daar uit te stappen en te bedenken waarom je honger hebt en waar je écht behoefte aan hebt. Dit is niet gek en je hoeft jezelf hier niet voor af te straffen, je bent een mens. Maar die eetdrang ontstaat niet uit het niets.

Misschien herken je je hierin:
Je hebt een drukke dag voor de boeg. Een belangrijke deadline, een moeilijk gesprek en alles achter elkaar gepland. In je pauze komt er wat tussendoor waar je ‘ja’ tegen hebt gezegd, terwijl je eigenlijk geen tijd had, maar het moest gebeuren. Je eet snel achter je computer om geen tijd te verliezen. Wanneer ja na deze dag eindelijk op de bank ploft kun je het niet laten om tijdens het Netflixen wat lekkers te pakken om even aan helemaal niks te kunnen denken.

Die eetdrang ontstaat doordat je jezelf die dag voorbij bent gelopen. Doorgaan, deadlines en ‘dit moet nou eenmaal gebeuren’ zorgen ervoor dat je in de overlevingsstand bezig bent. Je gaat door met het idee dat je in de avond lekker kan ontspannen op de bank. Eenmaal thuis ben je ‘op’. Wat lekkers eten is dan een moment van ontspannen en even aan niks denken.

Hoe doorbreek ik dit patroon?
Op het moment van een eetbui ben je te laat, maar dit bouwt zich op gedurende de dag. Dus neem even een rustmomentje en luister naar je lichaam. Wat heb je nodig?

Even pauze nemen?
Nee zeggen?
Een goede maaltijd omdat je honger hebt?
Iets eten wat je daadwerkelijk voldoening geeft?
Een wat tijd voor jezelf?
Frisse lucht?
Even bewegen?
Je boosheid of frustratie uitspreken?
Je emoties toelaten?
Een vriendin bellen?

Dit kan voor iedereen anders zijn en ook kan je behoefte per moment verschillen.

Dus neem even een ‘check-in’ moment en luister naar wat jouw lichaam je te vertellen heeft!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het identificeren of doorbreken van die patronen? Ik help je er graag bij.

Manage your body, by nourishing the mind and soul!

With love! Larissa

About the author

Larissa is holistisch diëtist en Eating Psychology coach. Het is haar missie om meer vrouwen Food Freedom te laten ervaren: een relaxte relatie met eten en je lekker voelen in je lichaam én je hoofd. Ze gaat verder dan alleen 'wat te eten en waarom'. Want, waarom weten we het allemaal wel, maar is het toch zo moeilijk? Ze coacht voorbij kennis en wilskracht, en onderzoekt de dieperliggende oorzaken zoals stress, dat interne stemmetje en emoties. Ze doorziet snel de oorzaak van eetstruggles en helpt vrouwen met een holistische body & mind aanpak hun gezonde doelen te behalen.

Leave a Reply