Als afvallen is een kwestie van wilskracht is, waarom lukt het bij jou dan niet?

Yes, het wordt weer warmer dit weekend! En over 2-3 maanden ga je al op vakantie. Say what?! Dan al? Voel jij ook de druk, vanuit jezelf of jouw omgeving, om even een paar kilootjes af te vallen? Dit is de tijd dat veel vrouwen zich voornemen om snacks/wijn/suiker, you name it, te laten staan, zodat ze nog optijd bikiniproof zijn voor de vakantie. Herkenbaar? Voel je je vervolgens dan ook schuldig over jezelf als je je weer hebt laten gaan terwijl je dat niet van plan was? Of zwak omdat het bij jou (weer) niet lukt?

Waarschijnlijk heb je al best veel geprobeerd. Anders eten, meer sporten, en misschien raak je daarom ook wel steeds gefrustreerder als het bij jou weer niet lukt, of als je weer terugvalt in oude gewoonten. Dat komt omdat je waarschijnlijk best wel weet wat je moet eten. Meer groente, minder suiker en snacks. Natuurlijk kun je meer leren over voeding, en kan ik je meer tools en handvatten geven, maar deze basiskennis heb je vast wel!

Ik weet wat ik moet doen, maar waarom houd ik het niet vol?
Heel veel mensen zitten dan ook met de vraag, en die vraag heeft mij ook lang beziggehouden: hoe kan het dat als ik weet wat ik moet doen, waarom doe ik het dan niet? Of waarom doe ik het wel eventjes maar kan ik het niet volhouden? En dat is onwijs frustrerend, ik ken het. Het voelt alsof je niet genoeg wilskracht hebt en je nog strenger voor jezelf moet zijn. Maar klopt dit wel? Elke keer probeer je het weer. Dus met je wilskracht zit het waarschijnlijk wel goed. En als dat de oplossing was, waarom heb je het dan al zo vaak geprobeerd?

Kennis en wilskracht zijn bij jou niet het ‘probleem’, als dat zo was, dan was je allang geweest waar je wilde zijn.


Waar gaat bij jou dan wel over bij jou?

  • Het gaat over de triggers, waardoor jij gaat eten terwijl je niet écht honger hebt. De neiging om te eten wanneer je je onrustig, moe, gestresst, onzeker, verdrietig bent of je juist blij voelt. Of omdat je jezelf wil belonen na een drukke werkdag.
  • Het gaat over de praatjesmaker in je hoofd die je de hele dag door goedbedoelde adviezen geeft, maar die vaak niet zo functioneel zijn. Ook wel ‘saboterende gedachten’ genoemd.
  • En het gaat ook over de weerstand tegen het aanleren van nieuwe gewoonten. We hebben een soort rebel in ons die dan in opstand komt

De vicieuze cirkel
Bij veel mensen is eten een strategie geworden voor het omgaan met lastige gevoelens of gedachten. Een strategie voor emotieregulatie die je jezelf gaandeweg je leven aan kan hebben geleerd. Er gebeurt bij jou iets van binnen of van buitenaf waardoor je een vervelend gevoel krijgt, en door te eten voel je je (tijdelijk) beter. Maar daarna komen al snel de kritische gedachten over jezelf, voel je je schuldig en misschien wel zwak, omdat je weer niet dichter bij je doel bent gekomen. De volgende dag neem je je voor weer extra hard je best doen en nog strenger te zijn voor jezelf. Maar zodra er weer iets gebeurd wat bij jou een trigger is om te eten, en je pakt de bron niet aan, dan blijf je in die vicieuze cirkel zitten. We praten er niet allemaal makkelijk over, maar dit is eigenlijk hoe het bij veel vrouwen gaat…

Hoe stap ik hieruit?
Deze vicieuze cirkel doorbreek je niet met nog meer kennis over eten of door nog meer wilskracht te kweken. Dit helpt slechts tijdelijk. De sleutel is het leren omgaan met gevoelens en vervelende en verleidende gedachten die invloed hebben op jouw eetgedrag. Dat is niet altijd makkelijk, maar wel een heel interessant en mooi proces, waarbij jouw issue met eten jouw spiegel is om te leren. Als je die innerlijke strijd zat bent en je je goed wilt voelen zonder afhankelijk te zijn van eten, dan help ik je hier heel graag bij.

Ik help je graag
Tijdens de coachingsgesprekken gaan we onderzoeken wat jouw triggers zijn waardoor jij gaat eten, en wat daar achter zit. We gaan kijken naar de gevoelens en vervelende en verleidende gedachten die invloed hebben op je eetgedrag. Je krijgt tools van mij zodat je dit leert te herkennen bij jezelf en je je ook leert om hier mee om te gaan.

De focus ligt niet op kennis over voeding, maar op de oorzaak van jouw eetgedrag. Daardoor ga je resultaat merken in jouw eetgewoonten. Je krijgt inzicht in jezelf en je leert te luisteren naar je lichaam. Hierdoor weet je wat je nodig hebt en kun je ook eten wat je wil, omdat je daar mee om kunt gaan. Je ervaart meer rust en balans, waardoor je die innerlijke strijd eindelijk los kunt laten.

Benieuwd naar wat dit voor jou kan betekenen? Klik hier voor meer informatie over het ‘Vrij van emotie-eten traject’. En stuur me een mailtje voor een gratis kennismakingsgesprek.

In liefde,

Larissa

 

 

About the author

Larissa is holistisch diëtist en Eating Psychology coach. Het is haar missie om meer vrouwen Food Freedom te laten ervaren: een relaxte relatie met eten en je lekker voelen in je lichaam én je hoofd. Ze gaat verder dan alleen 'wat te eten en waarom'. Want, waarom weten we het allemaal wel, maar is het toch zo moeilijk? Ze coacht voorbij kennis en wilskracht, en onderzoekt de dieperliggende oorzaken zoals stress, dat interne stemmetje en emoties. Ze doorziet snel de oorzaak van eetstruggles en helpt vrouwen met een holistische body & mind aanpak hun gezonde doelen te behalen.

Leave a Reply